Protokół obserwacji ADOS-2 stanowi jeden z elementów procesu diagnostycznego pod kątem trudności ze spektrum autyzmu. Dostarcza on informacji na temat aktualnego funkcjonowania osoby badanej, bazując na obserwacji przeprowadzanej w ograniczonym odcinku czasu. Zwykle badanie trwa około godziny, niezależnie od modułu, dobranego pod kątem rozwoju językowego osoby badanej. Po jego ukończeniu diagności podsumowują obserwacje dziecka a następnie rodzic zapraszany jest na krótki wywiad oraz omówienie wyniku badania. Przekazanie pisemnej opinii oraz jej omówienie odbywa się, w zależności od sytuacji, w dniu badania lub po około 2 tygodniach od badania podczas oddzielnego spotkania bez obecności dziecka.
Aby zapewnić rzetelne warunki do diagnozy należy:
- przybyć na badanie co najmniej 10 minut przed umówioną godziną badania (spóźnienie proszę zgłosić telefonicznie bądź smsowo do rejestracji),
- poinformować diagnostów przed badaniem o specyficznej diecie osoby badanej (alergie i nietolerancje pokarmowe, bezglutenowa, o niskim indeksie glikemicznym, wybiorczość pokarmowa) – w razie w/w sytuacji prosimy o przyniesienie w małej ilości dwóch rodzajów przekąsek, łatwych do podzielenia i podania, które dziecko może spożyć podczas badania w ramach jego procedury,
- zadbać o to, by dziecko nie wniosło z sobą do gabinetu żadnego przedmiotu (zabawka, kocyk, smoczek etc.),
- pamiętać, iż w przypadku małych dzieci (do około 6 roku życia) podczas badania zawsze obecny jest jeden rodzic bądź opiekun prawny (dzieci starsze i nastolatki wchodzą do gabinetu samodzielnie),
- zapewnić opiekę badanemu dziecku podczas wywiadu i omawiania wyniku po badaniu (w przypadku dzieci do około 6-7 roku życia zalecana jest obecność 2 opiekunów w poradni),
- pamiętać o zabraniu okularów czy soczewek korekcyjnych, jeśli dziecko korzysta z nich na co dzień,
- mieć przy sobie do wglądu zgodę na badanie opiekuna prawnego / postanowienie sądu co do sprawowania opieki nad małoletnim badanym.
Przeciwskazania do badania:
Standardowe wykorzystanie ADOS-2 zakłada badanie osoby, która jest w stanie swobodnie chodzić a jej umiejętności słyszenia i widzenia są na tyle dobrze rozwinięte i wystarczające, że umożliwiają jej korzystanie z pomocy diagnostycznych prezentowanych podczas badania. Dziecko podczas badania musi być zdrowe (bez infekcji). Przeciwskazaniem są także stany psychotyczne, zdiagnozowana depresja, żałoba czy poważne zmiany w życiu dziecka w czasie poprzedzającym badanie.