DIAGNOZA SI:
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego rozumiemy jako brak umiejętności wykorzystywania i przetwarzania otrzymywanych przez zmysły informacji w codziennym funkcjonowaniu.
W przypadku nieprawidłowego przetwarzania sensorycznego dziecko może mieć trudności z odpowiednią organizacją informacji sensorycznych, co wpływa na zachowanie dziecka, które często niepokoi rodziców.
Integracja sensoryczna i objawy zaburzeń:
-nadwrażliwość na światło, dźwięki, zapachy;
-negatywna reakcja na przytulanie;
-niechęć do czynności pielęgnacyjnych takich jak: mycie głowy, ciała, włosów czy zębów, czesanie włosów czy odcinanie paznokci;
-słaba lub nadmierna reakcja na ból;
-uderzanie głową, kiwanie się;
-zbyt lekkie lub mocne ściskanie przedmiotów i ludzi;
-wzmożona potrzeba ruchu;
-strach przed wykonywaniem aktywności na wysokości;
-niechęć do huśtania się i kręcenia;
-niezgrabność ruchowa, czyli: potykanie się, trudności z utrzymaniem równowagi;
-trudności z jedzeniem;
-trudności z pisaniem, rysowaniem lub wycinaniem;
-trudności z koncentracją uwagi;
-trudności ze zrozumieniem poleceń;
-trudności ze skupieniem uwagi, jeśli w tle słychać inne dźwięki;
-trudności z przebywaniem w głośnych miejscach.
Dla kogo diagnoza Integracji Sensorycznej:
-dla dzieci, u których występują wyżej wymienione objawy, bądź inne niepokojące zachowania związane z bodźcami płynącymi ze środowiska;
-dla dzieci, które ukończyły 4 lata;
-dla dzieci, poniżej 4 roku dokonujemy oceny ryzyka zaburzeń przetwarzania sensorycznego.
Diagnozę procesów integracji sensorycznej wykonuje się przy użyciu następujących narzędzi diagnostycznych:
- Wywiadu z rodzicem,
- Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego Dziecka,
- Prób Obserwacji Klinicznej,
- Obserwacji dziecka w czasie spontanicznej aktywności i kierowanej zabawy. \
UWAGA:
Na wizytę należy:
- Przynieść strój sportowy dla dziecka: bluzkę z krótkim rękawkiem i krótkie spodenki.